lördag 30 november 2013

sjukhusdagar

12-31/3 2012
Under tre veckor hittar livet en slags rytm.
Fyra eller fem dagar på sjukhus. Tre hemma.
Gul, gul, röd.
Som en slags dans.
Som ger oss trygghet.
En falsk trygghet som ramar in tiden.

Sjukhusdagarna fylls av fina saker.
Pyssel, böcker, målarverkstad, filmer, sjukhusskola.
Fina stunder som blandas med hemska.
Kräkningar, sondsättningar, blåsor, smärtor, undersökningar.
Rädsla.
Skräck.
Runt mig ser jag nya familjer som kommer.
Barn med rädsla i blicken. Oförstående. Som inte kan ta in sitt nya liv. Med sina förtvivlade föräldrar bredvid sig.
Jag inser att vi tagit ett kliv in i cancerlivet. Att vi ligger steget före dem.
Chocken har släppt sitt järngrepp.
Jag ser barn med, i mina ögon, svåra diagnoser. Som säkert inte kommer klara sig.
Jag ser barn med lätta diagnoser, som jag kan känna ett uns av avundsjuka till.
Jag ser återfall. Föräldrar som inte ger upp hoppet. Jag förundras över hur de orkar. Jag känner mig lättad över att vi inte är där. För inte kan det hända oss!?
Men sanningen är att ingen är säker.
Ingen vet vem som kommer att överleva.
Och vilka föräldrar som i slutändan står bakom den tomma stolen.
Ingen vet.
Inte ens läkarna.
Och det gör mig fruktansvärt rädd.

2 kommentarer:

  1. Den 12 mars 2012 är vi precis hemkomna från skidresa och blir uppmuntrade att boka ny resa "passa på när hon mår så här bra", På fredagen ser man det värsta på röntgen, på måndagen är kampen över. Sedan är allt ett töcken. Fuck cancer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att vi satt i varsin stad vid samma tid. Vi i början av helvetets resa. Ni i slutet.
      Det är omänskligt det vi gått igenom. Så mycket lidande.
      Tack för att ni visar oss att det går! Tack för att du ger mig mod!

      Radera