tisdag 21 januari 2014

starten av en utredning

Det är en kylig morgon när jag går stegen från parkeringen på medicinareberget till dörren på cancergenetiska mottagningen.
Jag är inte rädd, tänker jag när jag trycker ner handtaget.
Jag som alltid brukar bli lite rädd.
Jag som alltid brukar känna av livets skörhet.
Jag känner nog ingenting.
Kanske bara en lättnad av att förhoppningsvis få veta vilken väg jag ska följa.
Om jag ska sluta med att vänta. Acceptera att jag ska leva.
Eller få veta att jag lever med en ökad risk.
Det värsta vågar jag inte tänka.
De svaren kommer ändå att dröja.
Det värsta handlar om lillasyster.
Och det är främst därför jag står här.
Det är därför jag måste veta.
En tanke som gnagt sedan jag själv blev sjuk för 16 år sedan.
Då det handlade om att skaffa barn eller avstå.
En tanke som växte när pappa dog.
Som högg till när jag blev sjuk igen.
Som blev starkare när Linnea blev sjuk.
För att eskalera när hon dog.
För tänk om.
Tänk om lillasyster också.
Tänk om det är mitt fel.
Det kan bli tunga svar.
Det kan bli lätta.
Eller kanske inga svar alls.
Men jag måste veta.
För det finns en risk och med den en chans att kunna rädda lillasyster.
En vetskap som i så fall kommer att vara tung.
Men som jag aldrig kommer förlåta mig att jag blundade för.
Om det händer.
För än vet vi inget.
Utredningar tar tid.

3 kommentarer:

  1. Har du också haft cancer?=/ Ja utredningar tar tyvärr alldeles för lång tid, håller tummarna för ett bra svar!

    SvaraRadera
  2. Älskade svägerska; om svaret skulle vara det värsta så får du aldrig tro att det är ditt fel. Du har ju inte kunnat påverka eller bestämma att ni skulle få cancer. Hade det inte varit för er två föräldrar hade vi aldrig fått lära känna era fina flickor. Så varje gång jag hör dig skuldbelägga dig själv kommer jag att försöka få dig på andra banor. Jag vet att det är svårt men jag ger mig inte! Men jag tycker det är bra att du går på utredning för att kunna gå vidare. Kram

    SvaraRadera
  3. Ja Malin, jag har haft cancer två ggr och min pappa dog i cancer, endast 52 år gammal.
    Fina Emma, det är inte helt lätt att släppa sin skuld. Fast jag tänker att jag måste kliva utanför den tunga tanken. Det handlar främst om lillasyster nu.
    kram

    SvaraRadera