måndag 7 april 2014

i dödens väntrum

söndagen den 7 april 2013
Den fina säger att det bara är ett dygn kvar.
Som mest.
I efterhand kan jag se det på bilderna.
Hur hon liksom bleknar till en nästan genomskinlig nyans.
Sjuksköterskan viskar till mig att det ibland kan det hjälpa om den som står riktigt nära säger orden.
Det är okej, du får släppa taget.
Men jag kan inte.
Det är alldeles för svårt.
Trots att jag ser hur hon kämpar.
Jag har hjälpt henne att hålla uppe huvudet.
Och syrgastratten nära näsan.
Timme efter timme.
Dag och natt.
Det är en tyst kamp.
Med syrgasljudet som en evig bakgrundsmusik.
Men jag kan inte.
Det gör alldeles för ont.
Det blir M som vågar säga orden.
Medan jag åker hem för hämta de kläder hon ska begravas i.
En liten klok del av mig säger att det är bäst innan.
Efteråt kommer jag inte att fungera.
Jag stryker hennes vita klänning och hoppas att jag ska hinna tillbaka.
Så att jag får vara nära.
Tills döden skiljer oss åt.
Och jag hinner.
För hon fortsätter kämpa.
I över ett dygn till.

6 kommentarer:

  1. Vet inte om jag vågar läsa morgondagen inlägg. Så fruktansvärt smärtsamt. Försök att ta hand om dig! Kanske blir det kommande året lite lite lättare:(

    SvaraRadera
  2. Herregud Camilla,vilka flashar....jag ryser.Simon fick avsluta sitt liv på Neurologen på Sahlgrenska.Våra barn var för sjuka för att få avsluta hemma.....det är flera som vi känner som tycker det var skönt att dom fick vara hemma.Nu kunde ju vi inte välja.Jag känner så med er och ert första vidriga år som ni nu genomlider.Tårarna bara rinner ihop med näsan som är som en kran.mascaran har också börjat rinna.Just nu skulle jag vilja vara hos dej och ge dej en jättekram från en medsyster.Tänk om alla visste vilket h-vete vi har...
    Tusen kramar till er alla tre....Kia

    SvaraRadera
  3. Vansinnigt vilken smärta och vilken sorg. Kärlek till er. /Helena

    SvaraRadera
  4. Som tur är jag inte en av de drabbade, läser och försöker förstå men det kan man nog aldrig (som tur nog är). Jag ryser Kia vid att läsa era ord om det hemska ni har varit med, usch!
    En stor kram till er som tyvärr får gå igenom det som ingen skulle behöva här i livet!
    /Marie

    SvaraRadera
  5. Dessa timmar.....vetskapen ATT men inte NÄR och HUR.....När man verkligen inser att det snart är över. Så smärtsamt.......

    Styrkekramar till er��

    SvaraRadera
  6. Stort tack för alla tankar och all kärlek!
    Varma kramar tillbaks

    SvaraRadera