lördag 2 augusti 2014

vår hundvalp

I detta märkliga liv är inget längre konstigt.
Inte ens att vi har blivit med hundvalp.
Jag hade skrattat om jag vetat tidigare.
Sagt att det vore omöjligt.
Barnsligt livrädd som jag var.
Men efter att mött sitt livs värsta är alla rädslor som bortblåsta.
Det i sig är befriande.
I förlängningen betyder det förstås att livet inte är lika dyrbart längre.
Något som förstås är sorgligt.
Men det struntar vi i nu.
För nu är Müsli här.
Världens sötaste lilla hundvalp.
Jag hoppas att hon räddar oss lite.
Blåser in värme i våra frusna själar.
Jag hoppas att Linnea ler ifrån sin himmel.
Hon som fullkomligt älskade alla djur.
Namnet har hon bestämt.
Egentligen skulle hennes katt heta det.
Den vi skulle köpa efter lungoperationerna.
Fast helst ville hon ha en hund.
På ett sätt känns det så fruktansvärt sorgligt att hon var tvungen att dö för att jag skulle våga.
Jag vet hur lycklig hon hade varit.
Det gör ont.
Det får mig att skämmas.
Men jag vet också hur glad lillasyster är nu.
Hur hon behöver det här.
Hur vi nog alla behöver det.
Så välkommen lilla Müsli.
Vi älskar dig redan.


6 kommentarer:

  1. Djur är läkande för själen:) Ett bra beslut och jag vill tro att Linnea gläds med er från var hon än är nu. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas.
      Och tror att hon läker.
      I bakgrunden skuggar det dåliga samvetet över att alltid tidigare varit en nej-sägare.
      Kram

      Radera
  2. Gläds med er och er fina lilla hundvalp! Jag vet hur mycket ett djur kan betyda när livet känns tungt och man har svårt att finna någon mening. Det förändrar inte det som har skett, men man får fokus på något annat, som gör att livet ter sig lite lättare (åtminstone var det så för mig). Sällskapet, närheten och värmen räddade mig. Jag hoppas att ni får många fina år tillsammans. Kram Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Susanne!
      Just precis det där fokuset är viktigt känner jag. Sorgen kommer alltid att finnas. Men genom att ha någon som så intensivt behöver en får sorgen inte lika mycket utrymme. En nyttig känsla.
      Kram

      Radera
  3. Herrejösses vilken liten sötnos! Grattis! Krama, gosa och känn den ovillkorliga kärleken som finns i överflöd. Och jag är helt säker på att hon sitter där uppe och myser hon med. KRAM Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Helena! Det här med djurkärlek är helt nytt för mig. Underbart och jobbigt i en salig blandning.
      Kram

      Radera