torsdag 6 februari 2014

efter operationen

9-10 maj 2012
Kirurgerna är nöjda efter operationen
De säger att allt gått bra.
Hon ser så skör ut när hon ligger där på uppvaket.
Ryggmärgsbedövningen gör att hon inte kan känna sina ben.
Så hon slipper ha ont.
I benet.
Men den inopererade knappen värker.
Smärtläkarna kämpar för att lindra.
Det går sådär.
När dagen blivit natt får vi rulla tillbaka till avdelningen.
Linnea sover mest.
Till skillnad från mig.
Känslorna virvlar runt i mig.
Näringdroppet piper flera gånger i timmen.
Och jag får vakta tystknappen för att hon inte ska vakna.
Jag lär mig att man koppla TPN på sämre sätt.
Än vad jag är van vid från kära Q84:a.
Jag lär mig att det dröjer här innan natten kommer med hjälp.
Mycket längre än på vår hemavdelning.
På morgonen kommer sjukgymnaster, arbetsterapeuter, läkare, kirurger, smärtenheten och sjuksköterskor.
Linnea kan inte ens lyfta sina armar.
Och hur jag än försökt att förbereda mig har jag inte förstått att hon skulle bli så svag.
Att vi skulle träna på att lyfta armar.
Och att andas i andningsmask.
För att förhindra lunginflammation.
Allt känns svårare.
Men personalen har planer.
Planer som känns oöverstigliga.
Jag är glad att de är så övertygade.
Att de är så många som hjälper till.
Vi är fem personer som får över henne i en specialsäng som ska motverka liggsår.
Så mycket att hålla ordning på.
Kateter. Ryggmärgsbedövning. Näringsdropp. Opererat ben. Knapp.
Jag imponeras över de fantastiska arbetsterapeuterna och sjukgymnasterna.
Och när de säger att vi ska prova på en halvliggande rullstol nästa dag vågar jag nästan tro dem.

2 kommentarer:

  1. Kommer ihåg alla moment med näringsdropp,morfin,strålning och cellgifter.Allt däremellan med datortomografi och MR,pencillin i mängder....suck,tänker på dom som tycker att blindtarmen och halsfluss är jobbigt.Vi vet Camilla vad som är det det värsta för det har vi varit med om...det är lätt att bli bitter.Ha en bra fredag:) kram Kia

    SvaraRadera
  2. Ja, det är mycket jobbiga minnen vi bär på.
    Jag tänker att alla utgår från sig själva när de klagar och att det inte lönar sig att bli bitter. Även om det vore det mest naturliga.
    Kramar och fin helg

    SvaraRadera